„Ajťák“ Joker, osobní stránky

Nacházíte se v části webu: Hlavní stránka › Zápisník

Eurobenzín

napsal Joker, 25.10.2009 19.57:18

Tak EU přišla s další skvělou myšlenkou. Chce donutit čerpací stanice prodávat benzín s 10% podílem lihu. Přesněji řečeno na tuto hodnotu zvýšit podíl biosložky v palivu, který je momentálně 3,5%. Výborný nápad. Takže, co úžasného získáme?

  • Stará auta (15-20 let a více, ovšem při průměrném staří auta v ČR přes 14 let to není zase tolik- na Wikipedii je tabulka, jaké části vozidla se musí upravit pro provoz na palivo s určitým podílem lihu) nemusí být schopná na takové palivo bez újmy jezdit.
  • Zvýší se spotřeba paliva, protože ethanol má menší energetickou hustotu než benzín.
  • Palivo se zároveň zdraží, protože biolíh je dražší než benzín (holt nejsme v Brazílii, kde se biolíh vyrábí ze zbytků cukrové třtiny a někdy, je-li dobrá úroda a vysoké ceny ropy, je biolíh cenově konkurenceschopný i bez dotací). Motoristé si tedy za méně kvalitní palivo připlatí hned dvakrát (vyšší spotřeba a zároveň vyšší cena paliva). Například používání biopaliv v USA zvýšilo světové ceny kukuřice o 62%.
  • Motoristé za biopalivo zaplatí potřetí, ale s nimi i všichni ostatní, ve vyšších cenách potravin. Biolíh se totiž v našich podmínkách vyrábí hlavně z pšenice a kukuřice, což znamená méně pšenice a kukuřice k jídlu (a tedy vyšší ceny).
  • K tomu všichni samozřejmě zaplatíme úředníky, kteří tenhle systém vymysleli a budou ho udržovat v chodu.
  • A jako třešnička na dortu- na vypěstování pšenice a kukuřice na biolíh jsou potřeba traktory, kombajny a náklaďáky… které jezdí na naftu. Různé studie se různí v názoru, jestli se výrobou biolihu v našich podmínkách vůbec získá více energie, než kolik se do té výroby investuje.

Řekl bych, že jsme si osvojili docela luxusní chutě- vrážet spoustu energie a peněz do toho, abychom mohli používat horší, ale zato dražší palivo, které navíc konkuruje produkci potravin.


K tomuto příspěvku nejsou žádné komentáře

Přidat nový komentář